Arbetsområde 13
Kund- och medborgarservice
Uppdaterad 2024-04-18
Arbetsinnehåll
- Ge råd, upplysningar och vägledning samt besvara frågor utifrån en organisations tjänster och serviceutbud.
- Informera om medborgerliga rättigheter och skyldigheter.
- Ha direktkontakt vid personliga möten eller via telefon, e-post, sociala medier och andra interaktiva kanaler.
- Identifiera behov och hjälpa till med allmän och specifik information.
- Inhämta, kontrollera och komplettera uppgifter för att beslut och kundärenden ska kunna handläggas eller relevant vägledning ska kunna lämnas.
- Guida den enskilde och ge hjälp och stöd så att denne själv kan hämta information eller handlägga sitt ärende via hemsida eller självbetjäningstjänster.
- Arbeta med handläggning av beslut och kundärenden.
Avgränsningar
- Allmänrättsligt utredningsarbete som i huvudsak innebär myndighetsutövning förs till arbetsområde 11.
- IT-support förs till arbetsområde 45.
- Receptionsarbete förs till arbetsområde 54.
- Övrig intern stödverksamhet förs till aktuellt arbetsområde.
Grupperingsnivåer
Med exempel på vanligt förekommande arbetsuppgifter för respektive nivå.
Nivå 1
Arbetet utförs enligt fastlagda rutiner.
- Ger upplysningar och besvarar frågor utifrån en organisations tjänster och serviceutbud inom ett avgränsat område.
- Ger hjälp och stöd så att den enskilde kan hämta information via hemsida eller andra självbetjäningstjänster.
Nivå 2
Arbetet utförs utifrån kända handlingsalternativ.
- Ger upplysningar och besvarar frågor utifrån en organisations tjänster och serviceutbud på grundläggande nivå.
- Identifierar behov och hjälper den enskilde med allmän och specifik information eller vägledning.
- Arbetar med standardiserad handläggning av beslut och kundärenden.
- Utför motsvarande arbetsuppgifter som i nivå 1 men har uppgifter som förutsätter ett utökat eget ställningstagande.
Nivå 3
Arbetet utförs i stor utsträckning självständigt utifrån tillämpade riktlinjer och praxis inom verksamheten.
- Ger upplysningar eller vägledning på fördjupad nivå och besvarar frågor utifrån en organisations tjänster, serviceutbud, rättigheter och skyldigheter
- Inhämtar, kontrollerar och kompletterar uppgifter på fördjupad nivå så att beslut ska kunna fattas eller relevant vägledning ska kunna lämnas.
- Arbetar med handläggning av beslut och kundärenden.
Nivå 4
Arbetet utförs självständigt och består i huvudsak av uppgifter som är av analyserande och utvärderande karaktär.
Utför ungefär samma arbetsuppgifter som i nivå 3 men arbetsuppgifterna är mer komplexa.
- Ger upplysningar och besvarar frågor utifrån en organisations tjänster och serviceutbud på en mer komplex nivå.
- Ger upplysning och besvarar frågor av juridisk karaktär på en mer komplex nivå.
Nivå 5
Se generella nivåbeskrivningar.