Arbetsområde 47
HR- och personalarbete
Uppdaterad 2024-04-18
Arbetsinnehåll
- Arbeta med löneadministration, sammanställa underlag till löneutbetalning och ta fram lönestatistik.
- Arbeta med rekrytering, introduktion, befordran och omställning.
- Operativt och strategiskt stöd till ledning och formellt personalansvariga chefer. Bidra med strategiskt HR-perspektiv i verksamhetens övergripande processer.
- Arbeta med utredning, analys och utveckling som rör kompetensförsörjning, lönebildning, arbetsrättsliga frågor, klassificering och förhandlingar.
- Arbeta med arbetsgivarfrågor som rör kompetensförsörjning, lönebildning, lönepolitik, avtalsförhandlingar och samverkan.
- Arbeta med frågor om pension och försäkringar.
- Arbeta med arbetsmiljöfrågor, frisk- och hälsovård samt rehabilitering.
- Arbeta med innehållet i HR- och lönesystem utifrån ett verksamhetsperspektiv.
- Vara sakkunnig vid upphandlingar och inköp som rör HR- och lönesystem.
Avgränsningar
- Teknisk drift av HR- och lönesystem förs till arbetsområde 45.
- Teknisk förvaltning och utveckling av HR- och lönesystem förs till arbetsområde 46.
- Löneadministration i kombination med bokförings- och kassaarbete förs till arbetsområde 48.
- Verksamhetsutvecklingsarbete förs till arbetsområde 53.
- Upphandling av HR- och lönesystem förs till arbetsområde 56.
Grupperingsnivåer
Med exempel på vanligt förekommande arbetsuppgifter för respektive nivå.
Nivå 1
Arbetet utförs enligt fastlagda rutiner.
Utför delmoment i arbetsuppgifter som anges inom nivå 2, till exempel:
- Registrerar och sköter utbetalning av löner. Gör kvalitetskontroller.
- För register, anmäler förändringar, registrerar ansökningshandlingar, sammanställer löne- och personalstatistik.
Nivå 2
Arbetet utförs utifrån kända handlingsalternativ.
- Arbetar med löneuträkningar.
- Tar fram löne- och personalstatistik, till exempel underlag för löneanalys.
- Lämnar upplysningar till anställda om vad som gäller beträffande anställningsvillkor.
- Hanterar löpande pensions- och försäkringsfrågor.
- Administrerar schemaläggning.
- Arbetar med personaladministrativt stöd.
Nivå 3
Arbetet utförs i stor utsträckning självständigt utifrån tillämpade riktlinjer och praxis inom verksamheten.
- Utreder och följer upp frågor inom kompetensförsörjning, lönebildning, arbetsrättsliga frågor, klassificering och förhandlingar.
- Arbetar med rekryterings- och anställningsfrågor.
- Tar fram och bearbetar underlag inför löne- och villkorsförhandlingar samt samverkan.
- Arbetar med frågor om pension och försäkringar.
- Arbetar med frågor som rör arbetsmiljö, frisk- och hälsovård samt rehabilitering.
Nivå 4
Arbetet utförs självständigt och består i huvudsak av uppgifter som är av analyserande och utvärderande karaktär.
- Planerar, genomför och följer upp utredningar och analyser som rör kompetensförsörjning, lönebildning, arbetsrättsliga frågor, klassificering, och förhandlingar.
- Arbetar med arbetsmiljöfrågor som innebär kvalificerad rådgivning och stöd.
- Arbetar med mer komplexa pensionsärenden och utreder möjligheter till rehabilitering.
- Arbetar med löne- och villkorsförhandlingar samt samverkan.
- Sakkunnig vid utveckling av HR- och lönesystem utifrån ett verksamhetsperspektiv.
- Bidrar med HR-perspektiv i verksamhetens strategiska utvecklings- och förändringsarbete.
Nivå 5
Arbetet består i huvudsak av komplexa uppgifter där arbetsmetoder och alternativ till lösningar inte är givna eller definierade.
- Arbetar strategiskt med arbetsgivarfrågor samt initierar och ansvarar för utveckling av metoder och arbetsformer.
- Gör prognoser och planerar för kompetensförsörjningsbehov, föreslår beslut i komplexa personalfrågor.
- Genomför arbetsrättsliga förhandlingar.
- Utformar policy och mål för arbetsmiljö och samordnar samt handleder i komplexa personalfrågor.
- Ansvarar för HR-perspektiv i verksamhetens strategiska utvecklings- och förändringsarbete.
Nivå 6
Se generella nivåbeskrivningar.