Arbetsområde 48
Ekonomiarbete
Uppdaterad 2024-04-18
Arbetsinnehåll
- Arbeta med redovisning, planering och rådgivning i redovisningsfrågor, bokslut, löpande redovisning och avstämning.
- Arbeta med ekonomiadministration, kund- och leverantörsreskontra, kassa-, kredit- och kravverksamhet.
- Planera, arbeta med och följa upp budget och ekonomisk styrning.
- Arbeta med framtagande av underlag till budget, redovisning och bokslut.
- Planera och genomföra ekonomiska och administrativa utredningar och analyser samt följa upp resultat.
- Utreda kapitalbehov och finansieringsalternativ, förvalta tillgångar och sköta försäkringsfrågor. Utarbeta riktlinjer för kredit- och kravverksamhet.
- Arbeta med innehållet i ekonomisystem utifrån ett verksamhetsperspektiv.
- Arbeta med övergripande planering och samordning av intern administrativ verksamhet som förutom ekonomiarbete även omfattar andra verksamhetsområden.
- Vara sakkunnig vid upphandlingar och inköp som rör ekonomisystem.
Avgränsningar
- Teknisk drift av ekonomisystem förs till arbetsområde 45.
- Teknisk förvaltning och utveckling av ekonomisystem förs till arbetsområde 46.
- HR- och personalarbete förs till arbetsområde 47.
- Internadministrativt servicearbete och verksamhetsutvecklingsarbete samt verksamhetscontrollerfunktionen förs till arbetsområde 53.
- Extern och intern revision förs till arbetsområde 55.
- Upphandling av ekonomisystem förs till arbetsområde 56.
Grupperingsnivåer
Med exempel på vanligt förekommande arbetsuppgifter för respektive nivå.
Nivå 1
Arbetet utförs enligt fastlagda rutiner.
Utför delmoment i arbetsuppgifter som anges inom nivå 2, till exempel:
- Gör kontosammanställningar inför budget.
- Har hand om kontantkassa och gör avstämningar.
- Konterar och stämmer av konton mot kunder och leverantörer. Kontrollerar och registrerar bland annat fakturor, inbetalningar och räntedebiteringar.
- Sköter inventarieregister.
Nivå 2
Arbetet utförs utifrån kända handlingsalternativ.
- Arbetar med bokföring med ansvar för hantering, avstämning och framtagande av underlag.
- Gör kontoavslutningar med specifikationer och analyser. Gör råbalans för bokslut.
- Arbetar med kund- och leverantörsreskontra, fakturering, avstämning samt löpande kravverksamhet.
Nivå 3
Arbetet utförs i stor utsträckning självständigt utifrån tillämpade riktlinjer och praxis inom verksamheten.
- Gör interna ekonomiska och administrativa utredningar. Analyserar och utvärderar utredningsresultat.
- Analyserar, utvärderar och ställer samman budgetunderlag. Följer upp budgetutfall, utreder och kommenterar avvikelser. Gör inkomst- och utgiftsprognoser. Gör beräkningar och bedömningar för periodisering av utgifter och inkomster eller kostnader och intäkter. Gör periodbokslut och tar fram underlag för årsbokslut.
- Ger ekonomisk rådgivning. Arbetar med löpande redovisning samt ger råd och stöd i redovisningsfrågor.
Nivå 4
Arbetet utförs självständigt och består i huvudsak av uppgifter som är av analyserande och utvärderande karaktär.
- Ansvarar för hela eller delar av ekonomiarbetet på myndigheten i samråd med revisor, överordnad chef, verksledning eller motsvarande.
- Planerar, förbereder och genomför omfattande och komplexa ekonomiska och administrativa utredningar. Analyserar och utvärderar utredningsresultat.
- Samordnar och följer upp budgetarbete. Analyserar och utvärderar budgetunderlag.
- Sakkunnig vid utveckling av ekonomisystem utifrån ett verksamhetsperspektiv.
- Ger ekonomisk rådgivning i komplexa frågor, ansvarar för bokföring, redovisning och årsbokslut.
Nivå 5
Arbetet består i huvudsak av komplexa uppgifter där arbetsmetoder och alternativ till lösningar inte är givna eller definierade.
- Ansvarar för myndighetens ekonomiarbete med planering, redovisning, bokslut, budget och finansieringsfrågor.
- Arbetar strategiskt med ekonomiskt utvecklings- och utredningsarbete samt initierar och ansvarar för utveckling av metoder och arbetsformer.
- Utvärderar och föreslår finansieringsalternativ, till exempel i samband med omfattande investeringar.
- Analyserar och styr kapitalflöde.
- Planerar, samordnar och följer upp den ekonomiska redovisningen och gör bokslut.
- Bidrar med ekonomiskt perspektiv i verksamhetens strategiska utvecklings- och förändringsarbete.
Nivå 6
Se generella nivåbeskrivningar.